نامه اقتصاددان برجسته ایرانی به آیت الله رئیسی

پروفسور ایرج توتونچیان بزرگترین اقتصاددان ایرانی متخصص پول و بانکداری اسلامی در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی نکات مهمی را یادآور شد.

جناب آقای رئیسی بعد از سلام. قسم جلاله میخورم که راه حل مشکلات پیچیده اقتصادی مملکت با قرار گرفتن در ریل لیبرال ها و نیاورانی ها قرار ندارد. من از این آقایان حدود یکسال قبل به منظور انتقاد از تناقضات سرمایه داری و معرفی اقتصاد اسلامی بر اساس احکام اسلامی و تجربه و تفحص بیش از چهل سال آنها را علنا به مناظره دعوت کردم، ولی تا کنون حتی یک نفر از آنها برای مناظره اظهار آمادگی نکرده است.

تمام افراد نفوذی هدفی جز تخریب مبانی اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی و اسلامی ما ندارند. تصمیم گیران اقتصادی شما علیرغم داشتن دست پاک و نیت خیر ولی به دلیل ضعف علمی در توانایی تشخیص نیت و هدف این  افراد عمیقا در چنبره برنامه های تخریبی آنها گرفتار هستند. یکی از موارد روشن انحراف و تخریب برنامه های آنها عبارت: «قرار است مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اضافه شود…» می باشد که رئیس سازمان بورس به آن پرداخته است. 

این مقلدین ناآگاه برای ترغیب و جلب حمایت افراد متدینی مانند جنابعالی از الفاظ و کلمات فریبنده ای مانند «بازار سرمایه» استفاده می‌کنند درحالیکه نیت و هدفشان تقویت بازار اولیه بورس نیست زیرا این بازار نیازی به تقویت از بیت المال ندارد. تمام فسادی که از دوران دولت قبلی سراغ داریم در بازار ثانویه بورس یعنی دلالی و سفته بازی صورت گرفته و خواهد گرفت. دیری از زمان مالباختگان بازار ثانویه بورس و اختلال در زندگی بسیاری از خانواده ها نمی گذرد جنابعالی که به عنوان قاضی القضات - متشرع و پاک نیت شناخته شده اید مملکت را از مهلکه بازار ثانویه نجات دهید. راه نجات را دو سه بار پیام داده ام‌ ولی تصورم این است که به دست جنابعالی نرسیده است. 

موضوع به اختصار تمام به قرار زیر است:
ارزش معاملاتی سهام باید بر اساس ارزش دارایی های خالص شرکت صادر کننده سهام انجام شود و نه بیشتر. 

به این ترتیب تمام اینگونه شرکتها موظف خواهند بود که‌ترازنامه مصوب خود را (حتی با دسترسی به پیشرفت های فناوری هر روز و ثانیه) در بورس در معرض دید همگان قرار دهند. 

مزایای این پیشنهاد عبارتنداز:
۱- از آنجا که ربا و سفته بازی دو روی یک سکه هستند حذف سفته بازی که براساس ریسک ساختگی و تصنعی صورت می‌گیرد یعنی حذف ربا. و می دانیم که در هر معامله جزئیات آن باید شفاف و روشن باشد بالاخص زمانی که در آن ریسک تصنعی و ساخته و پرداخته بازار گردانان‌ پشت صحنه وجود دارد که در این حالت معامله از نظر شرعی باطل است. 
۲- حذف ربا در این بازار نکبت بار با هدف عدالت کاملا همخوانی دارد. 
۳- گسترش و تحقق شفافیت در سایر امور.
۴-صرفه جویی ۵۰ هزار میلیار تومان در بیت المال. 
۵- جلوگیری در تداول ثروت در دست عده ای خاص(همان بازارگردانندگان پشت صحنه).
۶- برداشت اولین قدم برای حذف ربا بعد از چهار دهه.
۷-بعد از قدم شماره ۶ نوبت به حذف ربا در نظام بانکی کشور می رسد که از اوایل انقلاب اسلامی و خواسته قلبی امام راحل و تاکید مقام معظم رهبری است و تاکنون جسارت لازم برای هویت بخشیدن به پسوند اسلامی بوجود نیامده. 
۸- تخصیص اینگونه مبالغ از بیت المال در برداشتن یکی از سدهای ایجاد اشتغال و بهبود معیشت خانوارهای پاک دست و فقیر.

با انجام موفقیت آمیز موارد فوق این کشور اسلامی پرچمدار و الگوی نهضت عظیم و مبارک بانکداری اسلامی واقعی برای سایر کشور های مسلمان (و حتی انشاالله جوامع سرمایه داری در حال سقوط و انهدام)  خواهد بود. 
یمحق الله الربا و یربی الصدقات
و من الله توفیق

ایرج توتونچیان

پایان/

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 15262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 135
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 3
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      76 13
      این آقابایدرییس جمهورمیشدمعاون اول میشدسوادمربوطه دارندحیف هستندنه محسن رضایی بیسواد
      • اسکندری زاد IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        1 17
        اشتباه فرمودید برادر، محسن رضایی از لحاظ سواد اقتصادی باسوادترین آنهاست ، لکن بی اختیارترین است و البته از لحاظ سیاسی که تاثیر مستقیم بر اقتصاد دارد باز هم ارجح‌ترین هستند و از لحاظ شجاعت در تغییر باز هم از همه جلوتر است مشکل اینجاست که اختیارات کافی ندارد
      • وحید IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        4 6
        این آقا با این حرفش معلومه هیچ. پخی نیست.... من مخااف ربا هستم و همچنین مخالغ سفته بازی.... امااااا کشوری که دچار افت ارزش پول ملی و به طبع اون تورم هست باید سود بانکی بده حالا شما اسمش هرچی میخای بزاری بزار.... اگر سود باکی نباشه مردم دیگه هیچ پولی تو بانک نمیزارن و این حجم نقدینگی میتونه چنان فاجعه ای ببار بیاره که حتی نون هم نتونیم برایه خوردن پیدا کنیم...... یه مثال دقیق در مورد ربا بزنم،، اگ شما از یک شخصی یه کیسه گندم بگیری و در قبال مدت قرض مقدار بیشتری رویه همون کیسه گندم قرار بدی و پس بدهی این کار ربا هست و حرام تما اگر من و شما امروز یه کیسه گندم خریدیم 100 ریال و بعد از مدتی قیمت همون کیسه گندم شد 150 ریال.... دیگه نمیشه گفت حرام این تورم هست
      • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        0 2
        هر دوتا تون استب زدین
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      80 8
      اقای رییسی کجایی که این اقتصاددانان دلسوزنمیتوانندباشمادیدارکنند
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      17 18
      تا حالا کجا تشریف داشتید
      • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        6 2
        مثل بقیه نخبگان تو اسنپ
    • حمید IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      41 52
      اینم چیزی در چنته نداره اکه داشت حتما ازش استفاده میکردن وضع ما مشگل تحریمهاست تا حل نشه خدای اقتصاد هم نمیتونه کاری بکنه
      • NL ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        6 0
        تحریم یعنی فروش نفتی که به جیب مردم ریخته نمیشه... بهتره تحریم باشه و فروخته نشه
      • Ali IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        0 1
        آخه اینها می آدم باسواد رو روی کار آوردن و یک مسعولین بهش دادن اینها یک مشت بادمجون دور قاب چین می‌خوام که در جوارشون بتونن دزدی کنن
      • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        2 2
        حرف چرند نزن تحریمها هم برداشته بشه هیچ تاثیری در اقتصاد و معیشت و گرانی ندارد چون این کشور الان از زیر فونداسیون در حال تخریب است بنده خدا می‌دونی چقدر بر تعداد دلالان و افراد نون به نرخ روز خور و حقوق نجومی بگیران افزوده شده دلال بازی تا پشم گوسفند 🐑 هم رفته کجای کاری میگن پشم اونا پشمه پشم ما کیفیت نداره دیگه تا تهش بخون 🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑
      • ایرانی IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        4 1
        اشتباه فکر میکنی ازش استفاده نمی‌کنند چون پته همه رو میریزه رو آب در ضمن دولت ما فاسد هستش قطعا یک آدم درست کار رو راه نمیدن بین خودشان و در آخر متاسفم برای این عزیز ریس جمهور ما سواد ندارد مثل الباقی مفت خورها که درک مطالب شما عزیز را بکند
      • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        1 1
        همانطور که تو هشت سال با عبارت برجام پدر مردم رو دراوردی بازهم میخواهی دربیاوری مطمینم اقای رئیسی حتما از نظرات نخبگان اقتصادی استفاده خواهد کرد
    • حسن IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      47 5
      شما کجا زندگی میکنی سهام شرکتی را فروختن که حتی ساختمان نداره خودتون را زدید کوچه علی چپ حکومت خودش میخواد جیب مردم را خالی کنه حکومت خودش
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      30 5
      آقا گفتی صاحب نظران و متخصصین اقتصاد، نظر دهند کمک کنند. این اقتصاددان هنوز نتوانسته راه کارش رو با شما در میان بگذارد، پس چی شد!؟!؟!؟
      • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        2 1
        اینم لنگه همونه،. نمیدونستین؟
    • سعید جبرئیل پور IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      15 14
      احسنت به فرد ارزشمند وگرامی سرمایه اصلی مملکت این ها هستن هم متخصص وهم متشرع باید وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی شود
    • محمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      13 2
      درود برشما
    • دوستدار RU ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      16 26
      این فرد اقتصاددان نیست شارلاتانه باعث تاسفه که واژه ها رو این قدر حقیر می‌کنید.
      • قلیدون IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        5 0
        حتماتوهم رباخواری که آقای توتونچیان راشارلاتن خطاب میکنی وگرنه چراازکلام گهربارایشان ناراحت شدی
      • ناشناس IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        4 0
        شارلاتان چیه واقعا اقتصاددان به حقی هستند مرحبا بر ایشان
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      20 24
      این مجنون کیه که اینقدر چرت حرف میزنه!!!؟ چطور اقتصاددانی هستی که نمی دونی علت فلاکت مردم چی هست!!؟ ماستمالی کردنت شرم آوره جناب بحرالعلوم اقتصاد!
      • سعید TR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        3 1
        مجنون تو نفهمی که اگه امسال این آقایون بیان در راس اقتصاد کشور امسال شما مفتخورها باید برید دنباله همون غازچرونیتون نه در راس امور برای چپاول کشور
      • سعید TR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        1 1
        مجنون شمایی که اگه امسال این آقایون بیان در راس اقتصاد کشور امسال شما مفتخورها باید برید دنباله همون غازچرونیتون نه در راس امور برای چپاول کشور
      • سعید TR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        1 0
        با سلام خدمت سایت تحریریه بنده نظری گذاشتم که متاسفانه چاپش نکردید یعنی وظیفه رسالتتونا درست انجام ندادید از سایت شما بعیده
      • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        0 1
        برو بابا بشوت
      • جواد IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        0 0
        مجنون تویی حتما میخوای بگی تحریم .. سپاه و...سوریه یمن ...واقعا مجنونی
      • ناشناس IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        2 0
        مجنون چیه آقای محترم ولسوالی چیه ایشان واقعاً اقتصاددان به تمام عیار هستند فقط قوانین بانکداری اسلامی میتواند مشکلات اقتصادی را حل کند صد در صد مطمئن باشید
    • دن کیشوت IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      این را هر کودکی می‌داند که اقتصاد مملکت در دست سرمایه داران رانتی است و آنها چه کسانی هستند؟ یا همین مسوولینی که این پروفسور بالتازار از سر نادانی با او نامه نگاری میکند و یا کسانی که به نوعی با مسوولین وصل بوده و با آنها زد و بند داشته و مملکت را چاپیده و سهمی هم به آنها میدهند، بنابراین جناب پروفسور این خانه از پای بست ویران است و بیخود آب در هاون نکوب!
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      اتفاقاچون‌دزدنبوده‌تاحالا‌هیچکس‌حرفش‌رانشنیده‌است،درمورد بازاربورس‌دقیقابه‌نکته‌اساسی‌اشاره‌کرده‌واینکه‌ارزش‌واقعی هرسهم‌بایدبراساس‌الگوی‌ارزش‌دارائیهای‌به‌روزارائه‌کننده‌آن‌سهام باشدنه‌دروغ‌ورانت‌وچپاول‌سرمایه‌های‌‌مردم‌توسط‌دولتمردان‌که‌نمونه‌بارزآن‌راسال‌پیش‌روحانی‌دزدوهمپالگیهایش‌انجام‌دادند.
    • حسن افضلی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      با تشکر از جناب آقای دکتر.مگر رانت خوران اجازه میدهند نظرات امثال دکتر اجرا شود.آنها لابی وسیله خواهند کرد.وو میخواهند اقتصاد ایران همیشه زمین گیر وبه نفع ایشان شوند.معاون اقتصادی رئیس جمهور کی وقت کرد دکتری اقتصاد بگیرد.حتما مدرک کیلویی ورانتی داره.مگر گرفتن مدرک واقعی دکترای اقتصادی به آسانی امکان پذیر است
    • علی IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      15 9
      بسیار سخن با ارزشی است
    • مهدی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      19 12
      با سلام خدمت آقا ی رئیس جمهور لطف کنید از تجربه این آ قا استفاده کنید شاید حرف های این اقتصاد دان درست از آب در آمد ممنون
    • US ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      26 2
      متاسفانه اقتصاددانان کشور در انزوا هستند و افراد بیسواد در راس امور اساتید اقتصاد در دانشگاه ها محصور شدند افراد بی سواد و فقط مدعی ...
    • حق IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      10 5
      بسیار آلیست گوش شنوا میخواد
      • جارچی IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        1 0
        عالیست. کمی با دقت تایپ بفرمایید
      • علی IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        1 0
        جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران برای یک مشاور واقعی و کمیاب اقتصادی همین بس که متعهد و متخصص و دلسوز نظام میباشد انشاله از این افراد بعنوان مشاور در امور اقتصادی استفاده کنید و نگدارید دیر شو د این فرد راهکاری برای کاهش ارزش دلار هم بدهد..
    • محمدباغبان ثانی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      با احترام خدمت آقای توتونچیان عرض میکنم ارزش زاتی کدام شرکت بورسی درتمام بورسهای جهان از لندن گرفته تا نیویورک تا بقیه بورسهای دنیا ارزش داراییهای خالص شرکت صادر کننده سهام بوده؟یک شرکت که حتی نزدیک به ارزش زاتی هست نام ببرید؟ خواهشمندم جهت اهداف عده ای خاص با الفاض بازی نکنید
    • جوادطاهونچی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      11 3
      جناب اقای رئیسی دین ما سفارش به استقبال ازروشهای کاربردی احسن راتاکیدکرده.مواردفوق که از تجارب چندین ساله ی یک ایرانی برآمده..امیداست موردتوجه قرارگیرد.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      سلام شما قسم بخدا وخون شهدا ازشخصیت های استفاده کنید دلسوز ملت مظلوم ایران وانقلاب وسواد‌ متخصص کار پوستش را داشته باشد این به آن اندازه کافی زجر شرمنده زن و بچه شون هستند
    • ناصر IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      با وجود تورم بالا، مفهوم بانکداری اسلامی از نظر شما، قرار دادن پول مردم بصورت قرض الحسنه، در جیب یک سری اشخاص خاص خواهد بود؟ چاهی که ترکیه در اون گرفتار شده رو می خواهید جلوی پای ایران بگذارید؟ قراردادن سرمایه بیت المال برای تثبیت بورس را من نمیدانم اگر راه جایگزین برای یاری رساندن به صنعت کشور وجود داشته باشد شاید منطقی نباشد بایستی به صنعت کشور با کاهش مالیات و هزینه های ورودی کارخانجات کمک شود و الا باقی کارها با توجه به اینکه افزایش سود دهی کارخانجات را تضمین نمی‌کند به نظر هدر دادن سرمایه می باشد
    • US ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      6 3
      نامه تو را هم پ ار ه شد
    • ناشناس ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      نظرشون چنان بدرد نمی خوره اولا وجود ربا در سیستم بانکی رو اصلا نگفته بعد میگه 40 ساله نامه میده این 50 هزار میلیارد تومن رو دولت باید بده تازه یبیشتر هم باید بده دولت از بورس بعنوان قلک استفاده کرد بیشتر پول مصرف حقوق خدمات کارکنان شد که اولا تولید محسوب نمیشه دوما نقدینگی رو تو بازار زیاد میکنه درنتیجه تورم زیاد میشه سوما این پول مال مردم بود دولت کلاهبرداری کرد چهارم به بخش تولید صدمه مالی زد . اینکه قیمت سهام رو اینگونه حساب می کنه درست و ماهم قبول داریم ولی به علت ساختار بازار در حال حاضر ممکن نیست اول باید بازه سهام رو بردارن بعد بیشتر سهمها با این محاسبه قیمتشان شاید تا 10 برابر افزایش پیدا کند این است که بازار فعلی مفت تشریف دارند مورد بعدی بازار باید نوسان داشته باشد این نوسان رو تو پیشنهادشان اهمیت کمی داده اند که نگفته چجوری معاملات رو افزایش میده از همین رو پیشنهاد ناقص است .
    • فرهنگی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      20 2
      خودشون هم میدونن اولین مشکل تحریم هاست دوم هم وجود ادم های کم سواد رد راس امور
    • جبارزاده US ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 1
      سلام جناب اقای پرفسور توتنچیان سلام وعرض ارادت جناب اقای پروفسور عزیز اقتصاد علم است اقتصاداسلامی نداریم مثل اینکه شما می فرمایید ریاضی اسلامی ورصورتیکه دوبعلاوه دو نمی توانداسلامی وغیراسلامی باشد دوم بنده اقتصادوارد نیستم ولی بدون بحره بانکی امورات نمی چرخد کمی واضح ترمی فرمودید بهتربود
    • رضا IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      دیر کردی پارسال ۲۵ اقتصاد خوان نظر دادن و اموال مردم در بورس غارت شد دیگه چیزی نمونده تا به شما هم برسه ! شاید این هم یه نقشه جدیده و ما خبر نداریم .
    • امد IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 1
      بوی کباب به مشامش رسیده ولی نمی دونه که دارند داغ می کنند مشکل جای دیگه آیه حاج ایرج
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      ای بابا کی تو این اقتصاد مافیایی و انحصاری حرف گوش اقتصاددانان می‌کنه.... مگر نیت، اصلاح اقتصاد و امور مردم هست که برای آن اقدام بشه.... یه عده کل اقتصاد رو در دست گرفتند و حاضرند کل ۸۵ میلیون جمعیت ایران رو فدای خواسته‌ها و منافع‌شون کنند کما اینکه تا حالا هم غیر از این نبوده
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      هر چی اقتصاد دان و دانشمند حرف‌های جالب بزنند ترجمه همشون و دلیل همه مشکلات ما میشه فساد داخلی و اقتصاد انحصاری
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      سلام. مادر کشور اقتصاددان های قوی داشتیم ولی تا حالا چه دردی وچه گره ای از وضعیت پیچیده اقتصاد باز کرده‌اند ۲۰ یا ۳۰ سال کجا بودند . جناب آقای رضایی محترم گفتند اقتصاددان هستند والان نظریه یارانه نقدی داده اند .
    • محمد رضا IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      نرود میخ اهنی درسنگ
    • گنیا US ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      این در ظاهر بازار گردانها همون خصولتی ها نوچه های دولتی بانکها ورشکسته هستتدکه ربا خواری رمق شان گرفته بود با دستکاری سناریو سازی با پشتوانه دست اندر کاران دولتی ها اقتصاد خوانده‌ای مصلحتی مردم رابه بورس دعوت کردند ،و در اوج بازار را چپاول کردند ،حالا چطوری می خواهی حالا پولها باد آورده به باد بدهند ،دو دستی چسبیده اند دارند بشکن می اندازند مشغول لفت لیس تا دوباره ی جماعتی را به قلاب بی اندازند،در ثانی چگونه هزاران ملیارد پولی که سال گذشته از جماعت بی نوا قاپی دند حق الناس نبوده حال که در گفتار مبلغی به بازار تزریق شه ،همه ندای حق الناس و کولاک تورم سر می‌دهند این اقتصاد خوانده ها هستند که به این معضلات گرفتاریم،،،،،
    • اسی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      ایشون اگر کار پروفسور و متخصص بانکداری اسلامی هستن تا حالا کجا بودن که بانکای ما شدن مخزن و مبدا ربا و نزول. این سود بالای بانکی که فقط شاید در ایران و یکی دوتا کشور دیگه باشه که البته اونا اسلامی نیستن احتمالا پدر مملکت رو دراورده و یکی از عوامل نقدینگی و تورمه. همه چیز بخاطر این ربا و سود بانکی گرون میشه . اگه ایشون بلد بدون اول مشکل بانکارو حل میکردن نه اینکه حالا لیان گیر بدن به این بازار سرمایه که پول مردم توش سوخته و قیمت سهما رسیده به کف و به قیمت سال ۹۷.
    • محمد IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      7 2
      سلام درود بر پاک دستان و دلسوزان واقعی که نیت خیر دارند جناب توتونچیان بهتر است قویتر وارد شوید ودست پاک دست خود را به دست اقای رییس جمهور بدهید با برنامه جامع و شفاف من الله توفیق
    • اسی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      ایشون اگر کار پروفسور و متخصص بانکداری اسلامی هستن تا حالا کجا بودن که بانکای ما شدن مخزن و مبدا ربا و نزول. این سود بالای بانکی که فقط شاید در ایران و یکی دوتا کشور دیگه باشه که البته اونا اسلامی نیستن احتمالا پدر مملکت رو دراورده و یکی از عوامل نقدینگی و تورمه. همه چیز بخاطر این ربا و سود بانکی گرون میشه . اگه ایشون بلد بدون اول مشکل بانکارو حل میکردن نه اینکه حالا لیان گیر بدن به این بازار سرمایه که پول مردم توش سوخته و قیمت سهما رسیده به کف و به قیمت سال ۹۷.
    • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      8 2
      ربا را در بانکها حذف کن جناب متخصص امور بانکی. سود بانکی تولید پول و نقدینگی و تورم. کجای دنیا این همه سود بانکی میدن و سود بالاتر هم میگرن از بابت وام؟
      • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        0 0
        عقل کل اونوقت کی پولشا تو بانک میگذاره. معلومه از اون گدا گشنه های تنبلی که فقط خوردی وخوابیدی هیچ کاری هم جز حرافی ومفت خوری بلد نیستی
    • مهدی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      گفته ۳بارفرستادم خدمتتون،اونی که پشت صحنه است نمیزاره ،بی خودهم تقصیر تحریم نگذارید امثال خاندوزی که وزیر اقتصادماست گندزد به بورس تارفته معلومه این وضعیت برای بعضیها منفعت داره.
    • مهدی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      کسی که در جهت روزنامه کیهان حرف میزنه قطعا بویی از حقیقت نبرده کل ارزش بورس ایران اندازه کل سهام ایران خودرو نیست معلوم نیست قراره چه اتفاقی بیافته پشت اخبار بورسی میخوان پنهانش کنن هر کی از خونش قهر میکنه راجع به بورس حرف میزنه برین به زندگیتون برسین دست از سر بورسیا بردارین بابا
    • مهدی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      9 5
      پرفسور با این همه قابلیت هنوز تو ایران مونده جای بسی تامل داره!! بازیکن بانوان هندبالمونم حاضر نشد بمونه
    • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      20 0
      کل بدبختی از ربا هست .اگر ربا از چرخه اقتصاد خارج بشه تولید و اشتغال فعال می شه.اقتصاد هم پیشرفت می کنه .
      • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        0 0
        خواب دیدی خیر باشه با کدام زیر بنای تولیدی کدام کارخانه همه ورشکست و تحریم من نمیدونم همش دزدی و اختلاس و بخور بخور و اقا زاده بازی بعد تحریم و مقاومت برای کدام ارمان . همه سر کاریم تا ۵ درصد بخورن
    • فری IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      من ماندم چرا اقتصاد دانهای مملکت زمانی که بورس سقوط میکند، آنها هم سکوت میکنند. اما زمانی که دولت برای کمک به سهامداران خرد اقدام و حمایتی میکند، همگی مخالفت کرده و سخنوری میکنند.⛔
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      راست میگه حرومزاده ها این دلال‌ها بی ناموس فقط بیت المال رو خوردن وبردن
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      چراشرکتهابصورت شفاف دارایی خودرااعلام نمی کننداین حق سهامدارن است
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      صد حیف که ازفکر اینها استفاده نمی‌شود چنین اقتصاددانان داریم واز همتی کله پوک استفاده می شود
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      8 0
      من اطلاعات اقتصادی ندارم .اما واقعا بر ام سواله چراباید پول بیت المال به بورس تزریق شود؟ مگر همه مردم سهام دارند؟ در ثانی چرا باید تاوان حرص وازمندی عده ای برای ورود بدون اگاهی در بورس را ،از جیب همه مردم بدهند؟ مطمعنا افرادی که وارد بورس شدند وسهام خریدند ،پول وسرمایه داشتند وگرنه اقشار ضعیف که به نان شب محتاج بودند ،در بورس هم سهامی ندارند
    • اراد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      ما دانشجوهای آثار ایشان بودیم آنقدر آدم ها را بزرگ نکنید ایشان در اتاق بازرگانی هم موفق نبود درجه پروفسوری را چه کسی به ایشان داد؟!؟؟
    • روزبه IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 1
      برادر من چه اقتصاد دانی مگر چه گفته ایشون که می خواهید کسی را بیهوده باد کنید. کجای حرفش مستند و مستدل بود جز حرفه‌ای کلی و بدون برنامه..... شما بودجه مملکت رو درست کن باقیش درست می شود بیش از نصف بودجه کشور صرف کارهای تبلیغاتی جهت تثبیت نظام می شود که هیچ گونه تاثیری در تولید ناخالص ملی ندارد..... مابقی بودجه هم که به شرکت های خصولتی همین آقایان دست پاک سپرده می شود با حداقل بهره وری..... ایشون هم آمده از این نمد کلاهی بهر خودش بدوزد.
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      من به رییس‌جمهور توصیه میکنم گول حرف این اقتصاددان های فرنگ رفته رونخورین اینها هیچ راه حلی جزخالی کردن جیب اقشار مختلف مردم و ریختن پول توجیب بانکدارها ی خونخوارندارن نجات مردم فقط با شبکه سازی اتفاق میوفته چیزی که استکبار و صهیونیسم ازاون می‌ترسه اتحاد اقتصادی هست راه دیگه وجودنداره
    • اورانوس IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      جناب آقای خاندوزی لطفا با آن آتش تندی که برای نجات بازار سرمایه داشتی و آمدی عمل کن چند ماه است چیزی از شما ندیدیم.بازار سرمایه از دست برود عملا سقوط اقتصاد ایران به چاه ویلی است که دیگر توان خارج کردن آن نیست پول ها در دلالی می رود
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 1
      خفه شو بیسواد دلال بازار پولی شما معلومع ماهیتون چیه
    • بنده خدا IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      نیازهای اقتصاد ۱.داشتن برنامه به روز و منسجم ۲. نگاه سیستمی به مسائل کشور و جهان پیرامون ۳.مرتفع کردن ضعف های قانونی در مبارزه با فساد و رانت ۴. خصوصی سازی واقعی ۵.اجرای قانون از کجا آوردی ۶.اخذ مالیات از تمام مردم نسبت به درآمدشان حتی نهادها و سازمان های قلدر و افراد صاحب نفوذ ۷. آموزش اقتصاد و شیوه صحیح زندگی و به دور از تجمل از دوران مدرسه به مردم ۸.شایسته سالاری در پست های اقتصادی
    • بنده خدا IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      نیازهای اقتصاد ۱.داشتن برنامه به روز و منسجم ۲. نگاه سیستمی به مسائل کشور و جهان پیرامون ۳.مرتفع کردن ضعف های قانونی در مبارزه با فساد و رانت ۴. خصوصی سازی واقعی ۵.اجرای قانون از کجا آوردی ۶.اخذ مالیات از تمام مردم نسبت به درآمدشان حتی نهادها و سازمان های قلدر و افراد صاحب نفوذ ۷. آموزش اقتصاد و شیوه صحیح زندگی و به دور از تجمل از دوران مدرسه به مردم ۸.شایسته سالاری در پست های اقتصادی
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 1
      هیچی حالیت نیست فقط مخالف بازار سرمایه است و از تیم بانکی ها و نزول خور هاس جمعش کن ادای با سواد ها رو در نیار
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      فکر دردی هستی حالا تا حالا کجا بودی خوش سوتد
    • ایرانی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      بله، خطری که دولت آقای رئیسی را به شدت تهدید می کند، قرار گرفتن روی ریل تصمیم گیری دولتهای قبل بویژه دولت روحانی است که در این چند ماهه ی نخست دولت نمودار آن را در وضعیت‌های نابسامان فعلی اقتصادی، اجتماعی و ..‌‌ می بینیم. مگر هرچه سریعتر و تا دیر نشده، از این ریل نامربوط خارج شوند.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      سلام ما داخل کشور خیلی اقتصاد دان درجه یک داریم که به هیچ عنوان‌از آنها کمک گرفته نمیشود
    • علی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 2
      اقتصاد مانند ریاصی یک علم هست وما چند نوع اقتصاد نداریم که ایشون متخصص اقتصاد اسلامی هستند .نیازی به ابدا واختراع هم نیست جواب همه چیز روشن هست ولی کو گوش شنوا
    • عباس IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      راه حل های ایشان کامل درست و بر منطق اقتصاد آزاد بیان شده منتها یک اشکال کلی به حرف های آقای توتونچی محترم هست دولت‌های ما طی 40ساله به وسیله ربا زنده بودند و قدرت گرفته اند پس. هیچ سیاستمدار عاقلی قدرت را از خودش خلع نمیکند ما صنایع موفق نساجی و لوازم خانگی را به اسم دروغین منافع ملی بر باد دادیم مثال 50سال پیش لوازم خانگی ما تنه به تنه لوازم خانگی خارجی می‌زدند اما اکنون بایستی با کمک مالی دولت وخلق پول اونها را سر پا نگه داریم
    • کویرنشین IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      جناب دکتر ما بانکداری اسلامی نداریم بانکداری با ۲۵ درصد سود و حساب قرض الحسنه اسلامی نیست اقتصاد اسلامی داریم، بیشترین نوع سپرده موسسات اسلامی و دفاتر علمای شیعه از نوع بلندمدت هست تمام سپرده‌های اعراب تو بانک‌ها از نوع بلندمدته کشورهایی که شما نگران سقوط اقتصاد شون هستین بیشترین نرخ بهره از صفر تا ۴ درصده راهکارهای کمونيستی اگه شفا دهنده بود کشورهایی که حکومت‌های ديکتاتوری و کمونيستی دارند اینهمه تورم و فلاکت نداشتند همانگونه که پسوند اسلام در نوع حکومت کشور و مردم را از ديکتاتوری نجات نداد این پسوند اقتصاد را هم نجات نخواهد داد همانگونه که تو ۴۳ سال نجات ندوده
    • محمد IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      اقتصاد دانان کتابی،،، اقتصاد دانان که آنچه می‌دانند تا از اقتصاد غرب است،، یا کپی شده اقتصاد مالزی... واقعیت های ژئوپولیتیک وژئواکونومیک ما به خاطر اتصال شمال وجنوب وشرق وغرب ومنابع مادی کاملا متفاوت است با سایر کشورها.. آنوقت اینها می‌خواهند کشور را موش آزمایشگاهی توهمات خود بکنند..
    • US ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      اینجانب پروفسورنیستم و به پروفسورهم دست مریزادمیگویم وازاهداف ایشان استقبال میکنم اینجانب الان مدت ۱۰سال است که بادولت صداوسیما نمایندگان مجلس وجراید مکاتبه داشته ودارم وهمیشه هم به بانکداری به اصطلاح اسلامی تاخته ام وبارها گوشزدکرده ام که ربا یعنی اعلان جنگ به خداورسولش هیچکس به خصوص احمدی نژاد وروحانی به حرف من وقعی نگذاشتند من دستم راقطع میکنم که اگررییسی به حرف ایشان توجه کندبه ولای علی علیه السلام قسم رباخواری بانکها هیچوقت ازبین نخواهدرفت ورییسی که سهله ازاون بالاترهم دوست نداردرباخواری ازبین برودوقطعا مطالب من منتشرنخواهدشدچون حقیقت راگفتم
    • ناشناس IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      2 0
      تمام بدبختی مردم نابلدی و بی کفایتی و پارتی بازی و فامیل بازی مسولان است
    • Ali IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      کو گوش شنوا یازده ابر بدهکار بانکی را اموالشان مصادره از سپرده سود بگیرند وام بدون سود بپردازند حتی بنیاد مستضعفان بنیاد برکت فرمان امام زیارتگاها فروش موودمعدنی وپتر وشیمی وگاز ونفت حقوق بالای 20 میلیون جرم محسوب شو د
    • عبد المجید زرگر IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      اقای رییسی اورا بعنوان مشاور اقتصادی دعوت کند
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      آقای پرفسور اگر وجود داشتی می گفتی کدام تشکیلات و نهادها بر اقتصاد مملکت چنبره زده اند واصلا کنترلی ندارند و پاسخگو هم نیستند می گفتی که بایدکل تولید ناخالص ملی زیر نظر دولت مستقر باشد می گفتی چرا باید بودجه بعضی موسسات دینی از بودجه عمرانی بسیاری از زیر ساختها بیشتر است می گفتی چرا باید بخش اعظم بودجه باید از کیسه مردم تامین شود پس درآمدهای نفت و گاز ومعادن حتی آب خاک درخت و...چه می شود البته که حذف ربا هم مهم است
    • مشاور IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      موافقم. بنده که در حوزه کسب و کار تحصیلات عالی دارم و تجربه 37 سال خدمت، این رویکرد را علاج وضعیت موجود میدانم.
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      باسلام ایی بنده خدااین اقایون ازاقای ریسی تااخرحرف اقتصاددانی مثل شماقابل قبول نیست براشون ،تایک اقتصاددان برجسته مشکل کشوروملت راحل کند وسلام
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      2 0
      به نظرم ریئس جمهور بجای سرکشی به ابنیه ها و روستاها و....باید به سراغ این دست رجال بشتابند البته اگر سودای خدمت و خدمتگذاری در سر دارند
    • ناشناس IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      کاشکه رییس جمهور این نامه رو بخواند واقعا صحبت های این آقا خیلی پر بود مخصوصا در مورد بازار سرمایه خواهش میکنم صحبت های ایشون رو گسترش بدید بلکه رییس جمهور وقت کنه ببینه
    • قشقایی شیراز'بوشهر IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      من اقتصاد دان نیستم ولی ملت ساده نباشید ‌.ما هیچ مشکل اقتصادی و تحریم نداریم همش بازیه برای غارت ..اگر واقعا راست میگن دزدا و رانت خوارا و غارتگرا بگیرن ..اگر راست میگن بودجه هنگفت نهادهای بی خواص قطع کنن ..اینا ب جای گرفتن امثال خاوری و برگردوندن پول غارت شده توسط زنجانی دنبال گرفتن موی دختری هستن ک تو ماشین نشسته ..بعد کامنت میدید کاش این ریس جمهور بود ..اصلن خود کورش کبیر ریس جمهور تا دزدی و رانت خواری هست میخواد چکار کنه ..یک اختلاس کم بشه مشکل معلم حل میشه یک اختلاس دیگ کم بشه مشکل کشاورز ..الی ماشالا از اختلاس
    • علی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      هر کسی نمیتواند درک کند که این استاد اقتصاد واقعا نظراتش دقیقا اقتصاد مرده ایران را درمان میکنند چه رصد به اقای ریسی نمیگذارند نامه به دستش برسه
    • حمید IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      اول اینکه فقر بدبختی ‌‌‌‌‌درسطح جامعه ناشی از فاسد بودن حاکمان جامعه در، در جه اول است ونه کمبود منابع یک کشور است.دوم امور کشور واقتصاد آن یعنی استفاده ازمنابع بطور صحیح کشور وسعی در حفظ و استفاده علمی از آن در جهت کسب رفاه مردم می باشد،مراقبت از دزدی وهدر رفت این منابع لازمه شفاف سازی از دخل وخرج این منابع برای مردم صاحبان اصلی این سرمایه،واما ما در در جامعه جهانی زندگی می کنیم انها اقتصادشان مبنی بر سود است یعنی ربا پس شما نمی توانی به تنهای اقتصاد خارج از سیستم موجود با آنها تعامل داشته باشی،اما در بین مردم وتعامل آنها در استفاده از این منابع (تسهیلات ،وام ،تعاملات بینا بینی)که برای ایجات اشتغال تحرک جامعه برای کسب وکار وعدم تکیه بر منابع طبیعی مثل نفت وگاز وغیره می توان با مدیرت علمی ومراقبت از شلاتانی متقاضی ،مراقبت از نحوه استفاده از این تسهیلات واهلیت افراد وجلو گیری از انحراف پروژه تعریف شده اولیه،از این منابع محافظت نموده وتحرک واشتغال را تظمین نمود،واین یعنی اقتصاد سالم وکار ،حالا شما هر اسمی دوست داری بگذار اقتصاد.......علم ،وجدان ،مراقبت،شفاف سازی،وبرخورد با فاسدان رمز
    • مسعود حاجی پور IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      با سلام خدمت دوستان میتوان به این مطلب به چشم یک معجزه نگاه کرد، به خداوندی خدا لیاقت ما بیشتر از وضع داغون مملکت است جناب رئیسی برای نجات مملکت باید از بزرگانی چشم دل سیر استفاده کنی ایران پاینده
    • محمدزمانی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      مملکت ما از بست خراب است هرکاری بکنید درست بشو نیست یجارا درست میکنید جای دیگر خراب میشود مردم باید دلسوز باشن
    • سامان IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      جناب. خودتا خسته نکن رئیس‌جمهور در مملکت یک محری بیش نیست و توان انقلاب اقتصادی در را ندارد
    • قلیدون IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      با سلام و احترام درودبه شرف آقای توتونچیان وآقای سیدابراهیم رئیسی انشاالله که این مشکلات سنگین هرچه زودترحل شودومردم عزیزمون ازفقروفلاکت رهائی یابند
    • عزیز بهزادی IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      امیدواریم،جناب رئیسی ازنظرات علمی واسلامی این، استاد بزرگوار وتاکیدات موکد، جناب دکتر احمد توکلی، ازحضورعوامل نفوذی درلایه، لایه های، سیستم اقتصادی، که تداوم پنهان مذورانه کینه توزان دولت‌های قبلی است، شجاعانه وبدون واهمه برخوردکنند وافرادمتبحر راجایگزین نمایند ؟ انشاالله؟!!
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      ایشون هم بیاد سر کار فایده نداره چون نفوذیها با کارشکنی اجازه کار بهش نمیدن
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      قربونت برم اینا اگه حرف تو گوششون میرفت اوضاع این نبود داری با داماد المهدی حرف میرنی خخخخخ پوتین رو دریاب
    • ناشناس IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      با نظرات آقای توتونچی آن به عنوان یک اقتصاد دان کاملا موافقم آقای رییس‌جمهور لطفاً از ایشان در امور اقتصادی کشور کمک بخواهید همچنان که نزول همه چیز را آتش میزند ربا هم همه چیزرا نابود می کند فقط قوانین بانکداری اسلامی است که می تواند به داد این مملکت برسد
    • فقیر الی الله. IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      سیستم اقتصادی کشور را یک کامیون ده چرخ در نظر بگیرید که این کامیون کسانی هستند که از بعد از انقلاب زمانی ما درگیر جنگ بودیم آنها درپی ایجاد شرکت‌های صادرات و واردات بنیاد های علمی فرهنگی و هزاران عنوان دیگر برای کسب مال و سوء استفاده از موقعیت اجتماعی که باگذشت زمان این تفکر وتوهم تبدیل به حق برای ایشان شد وخود را مالک صاحب و ذی حق در اموال عمومی میدانند حالا شما یک نفر صاحب نظر را که در دایره تصمیم گیری نبوده است و هیچ پشتوانه ای برای اظهار نظر حتی کارشناسانه و کارساز ندارد یک چرخ دنده خودرو پراید در نظر بگیرید و در یکی از بخش‌های کامیونی که در ابتدا به آن اشاره شد قرار دهید...نتیجه این جاسازی برای این کارشناس چرخ دنده پراید اگر هم توفیقی برای اثبات نظر داشته باشد این میشود که با اولین استارت کامیون این چرخ دنده خورد می‌شود که این تجربه به کرات در جهل سال گذشته مشاهده شده است دایره قدرتمندان چنان بسته وچند لایه است که حتی اگر کسی دران راه پیداکند با اولین واکنش صاحبان ثروت وقدرت مانند چرخ دنده پراید محکوم به خرد شدن نابودی ومحو از صفحه روزگار است...
    • محمد IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      آقا یان. هر وقت رسانه دشمن با کارهای شما ساز مخالف زد بدانید دارید راه را درست می روید
    • Morteza IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      حداقل 15الی 18سال طول می کشد تا نظام اسلامی بر پایه حقانیت قرآن و قانون مدون اساسی کشور مشروط به حذف ربا از زندگی و سفره مردم.راه امام و شیوه و مسلک امام رحمة الله حضرت روح الله الموسوی الخمینی را پیش ببرند انشاالله.بنده به عنوان یک ایرانی، کشور عزیزمان، بر پایه علم ،اعتقاد وتعهد و ثروت همراه با شفاف سازی می تواند طراز زندگی متعادل را برای مردم کشورمان و فرزندانمان، آینده سازان کشور بزرگ و قدرتمند ایران پیشرفته و رو به رشد واقعی را به سرمنزل مقصود واقعی و پرهیز از رادیکال و پایمال شدن حق الناس ،خواهد رسید.مردم باید پشت هم و به نظام خود کمک کنند تا یک ید واحد و الگو درسرتاسر دنیا شوند.با احترام به تمام مردمان کشورم ایران بزرگ.
    • ناشناس IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      گوگل محترم و عزیز نامه ی آقای توتونچی آن را حتما حتما به رهبری و رییس‌جمهور منعکس کنید چون تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور است میلی خیلی مهم است
    • ناشناس IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      آقای رییس‌جمهور محترم لطفاً نامه ی آقای توتونچان را جدی بگیرید و به آن عمل کنید حتما حتما مشکلات اقتصادی کشور حل می شود انشاالله و ایشان را مشااور اقتصادی خودوکشور قراردهید
    • محمد IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      البته حرف درستی فرمودند متاسفانه دستهای در پشت پرده است که خودش روجلو میندازه ومردم بدبخت هم اسیر این رانت خواران میشوند اگر کسی وارد بورس شد باید توان ریسک روهم داشته باشه وفریب نخوره اصلاً چرا باید مرتب اقتصاد را گفتاری ودستوری کنیم باید بگذاریم شفاف به کارش ادامه بدهد مثل دنیا مردم واقعاً دیگه بریدن وامیدی به فردا نیست البته همت دولت ریسی ستودنی است ولی باید شفاف وصادقانه وکاردان باشند
    • US ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      همه به دنبال مناظره هستن دلت خوشه حاجی اوضا وخیم ترازاین حرفهاس
    • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      با احترام روحانیون درس فقه فلسفه دررابط بادین خونده تخصوص در امور کشوری که شامل اقتصاد برون مرزی شهر سازی علمی صنعتی نخوندن توقع هم ما نداریم ولی چه اسار به مسؤلیت دارن
    • جواد شجاعی US ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      با سلام تنها نجات اقتصاد دوری بانک ربوی یعنی برای اینکه پول های مردم به طرف تولید برود سود بانکی مثل کشورهای توسعه یافته یک ودودرصد بیشتر نباشه که متاسفانه شما با خدا اعلام جنگ کرده اید با سود ۲۰درصد بانکی تولید نابودشدن کردید و تورم تولید را بالا بردید خجالت بکشید به اندازه اردوغان هم شما مسئولین لیاقت ندارید و اقتصاد را نابود کرده اید بس دیگه روزی میرسد مثل شاه دیگه؟ گریه برایتان فایده نخواهندکرد برگردید به قرآن ازکفار و راه آنها مثل روسیه و چین دست بردارید بلکه خدا رحم کند تا کشور نجات یابد نورد میخ آهنگین برسند...
    • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 0
      چقدر مردم ساده ای هستین هر کسی بگه سواری میخام میخوابین زیرش کی میخایم عاقل بشین چند هزار بار بازیچه دست امسال اینا میشین
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      استاد چه تضمینی برای تفکراتتون هست مگه اقای رضایی و سای نزدیکان و حتی خود رییسی قول نداده بودند که یکماهه همه چیز را درست کنند
    • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      بنده در کانال پویش بورسی در ایتا یک ساله دارم مباحث اقتصاد نظام سرمایه داری را تبیین کرده ام و حتی به گوش برخی نمایندگان رسانده ام اما کو گوش شنوا غالب نماینده ها و مسئولین نه در بورس هستند نه کف معاملات دلالی و گمرک و ... این افراد با ضعف شناخت بنیانهای نظام اقتصاد سرمایه داری روز به روز به رشد این سرمایه داران قدم برمی دارند و اختلاف طبقاتی را بیشتر می کنند.... هر کسی فرصت داشت سری به کانال مظلوم من در ایتا بزند poyeshborsi@
    • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      اگه خوند نامه تون رو سلام میدم
    • مهر IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      ایشان مثل اینکهه تو این کشور نبوده شما به چه امازه ای نظرات هر شخصی را پخش میکنید لذا سایت شما باید جوابگوو جریمه نشر مطالب فوق باشد تا دفعه دیگر نسنجیده هر نظری را اشاعه ندهیداین سایت تریبون هر کسی نباید باشد
    • موسی IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      دولت ریسی هر موقع توانست جلوی تورم گرانی را بگیرد پس می‌تواند هرکاری اقتصادی انجام دهد کشور ملت را از این گرفتاری فقرفلاکت بدبختی خفت خواری نجات بدهد کشور روبه توسعه شغل های زیاد برای مردم ایجاد شود زمانی ریسی دولت را بدست گرفته است تورم گرانی ساعتی هست قیمت صبح با بعدظهر تفاوت دارد دولتی که عرض ۳ماه تورم ۳برابر شده است دلار به ۳۰هزارتومان رسیده است دولت هیچ واکنشی نشان نداده است عمل کردش خیلی ضعیف بوده است
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      عالی بود
    • مرتضی IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      با سلام و عرض ادب محضر رئیس جمهور عزیز و مردمی : جناب آقای رئیسی برای فعالیت های اقتصادی سالم و نتیجه بخش دستور فرمائید نظر آقای ایرج توتونچیان عملاً توسط خود ایشان اجرا و کمیته ای هم به منظور نظارت بر حسن اجرای راهکارهای وی تشکیل تا شروع به فعالیت اقتصادی نماید.
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      درود بر شما همه ملت اینها رو میدونن ، نمیخوان اجرا کنن ، کیه که نمیزاره همه رئیس ها که به اصطلاح مذهبی هستن ، پس چرا نمیشه، چرا؟؟؟؟؟؟
    • محمد IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      دمت گرررم کاملا معلومه که کیا دردشون گرفته با این اقدامات و حذف دلار رانتی هنوز رگ گردنتان بیشتر هم بالا میزنه مفت خوری از جیب قشر ضعیف بسه مجددا باریکلا
    • مصطفی چکاره IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 2
      شما اگر اقتصاد دانید من ابر اقتصاد دان هستم که برای آقای ریسی طرح ساختار اقتصاد قدرتمند را با یک فلش توضیحات فرستادم واگر به آن عمل کند وچون دارند با سه قوه دارند تلاش می کنند تا به توانند به آن چیزکه فرستادم برسند وبه آن برسند آمریکا می‌آید پاچه خاری ایران را می کند
    • علی IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      2 0
      اگه اسلام میخایید یعنی این پ فقط عمامه
    • میم IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      من یک بیسوادم ازقسم اولش معلومه که هیچی ازاقتصادبلدنیست دومین دلیلش هم ازاقتصاداسلامی وپاکدستی وغیره حرف میزنه سومین دلیلش هم اینه که میگه چهل ساله من تلاش میکنم که اینطوری بشه وانطوری نشه چهارمیشم اینکه چسبیده به دین ومتدین اینجورادماخودشون بیشترنفوذی میشن تابقیه پنجمینشهم اینکه همه رابکل متهم کرده شمین دلیل اینکه بجای حرف زدن ازرانت ورانتخواری همش میگه ربا هفتمینش اینکه اگراون شش شهرورفتی که دارم بهت میگم دیگه اونجا توخودت اون راهو پیدا میکنی اگرازابراگذشتی ماهوپیدامیکنی
    • صالح IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      راه حل فروش بیت المال نیست.ولی از حضرت علی پرسیدند چرا هر روز بیت المال را خالی میکنی ...به ایت تعبیر گفت از دست موشها
    • رضا زين العابدين IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      با ارزوی سلامتی به این استاد بزرگ انشاالله اقای رئیسی به این نامه عمل کنند
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      2 1
      چرا رئیس جمهور از این افراد و اساتید نخبه برای معاونت. به کار نمی گیرند که کشور با تورم و فقر و کم ارزشی پول و. مواجه نشود خودشون که سواد ندارند
    • یگانه IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      تا تحریمها لغو نشه وای .اف.تی.اف. امضا نشه اینا همش حرف مفته
    • محمدعلی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      بزرگوار اینها اگر قرار بود علمی و منطقی عمل میکردند مملکت به ویرانی امروز نمیرسید.آب در هاون نکوب استاد به حرفت گوش نخواهند کرد.
    • قادر IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 1
      شاید میخاسته این هم معاون ومشاور رییس جمهور بشه چون خیلی خر تو خر شده
    • ناشناس IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 2
      احمق بی شعور مردم دارن از گرسنگی بخاطد بی لیاقتی دولت دست نشانده فعلی میمیرن شما چسبیدین به دولت قبلی دولت قبلی مرد اینا یک غلطی بکنن چاپلوس
    • عطا بهرامی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      بانظراقای دکترتوتونچی کلملاموافقم تاربا وسودهای کلان ازنظام بانکی وپولی ماخذف نشوداقتصادماروزبروزازهمینی که هست بدترمیشوددرنظام اسلامی حرام وویرانه کننده است اگرادعای اسلام داریم
    • KW ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 1
      حرف مفت که همه بلدن بزنند ۴۰سال این همه توی مساجد تبلیغ کردید چه غلطی کردید الآن میخواهید الگوی اقتصادی جهان شوید برو بابا بیا پایین سرم درد آوردی
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 1
      بیخود نوشته مزخرف
    • کاظم نعمت اللهی ۰۹۱۷۷۰۰۱۴۰۰ IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      خوب